Pedagogy in non-school environments: A look from teaching and student experiences in Pedagogy training.
DOI:
https://doi.org/10.30681/21787476.2023.E392325Keywords:
Education, Educator training, Pedagogy, Non-school spacesAbstract
Abstract: This is a reflection based on perspectives on the training offered in Pedagogy on the theme: Pedagogy in non-school environments. We are talking about a Pedagogy course at a Public University in the state of Mato Grosso-MT. The main objective is to present the teaching experience developed over 15 years, based on the inclusion of this area of knowledge in Pedagogy training, taking as a reference the CNE resolution May 1, 2006. As a data collection method, search the PPC of the course all references to the subject in question, as well as using what we experienced in the internships, together with the Pedagogy students throughout this period. Our main theoretical contributions are Gohn, Torres and Severo. As results, we present the experiences obtained, mainly in religious institutions, civil public institutions in the area of social assistance and small experiments carried out in small businesses, in addition to institutions that support minor offenders or those dependent on some type of addiction. In all situations, we see the role of the pedagogue as an organizer of the educational planning that takes place in these institutions or as someone who monitors and assists in this work.Keywords: Education, Educator training, Pedagogy, Non-school spaces.
Downloads
References
REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS
BRASIL, Resolução CNE/CP n.º 1, de 15 de maio de 2006
GADOTT, Moacir. A Questão Da Educação Formal/Não-Formal. – Sion Suiça- Institut International Des Droits De L’enfant (Ide) Droit à l’éducation: solution à tous les problèmes ou problème sans solution? (2005)
Acessado aos 25/05/2023
GOHN, Ma da Glória. Educação Não-Formal, Participação da Sociedade Civil E Estruturas Colegiadas Nas Escolas. Não-Fronteiras: Universos Da Educação Não-Formal / prefácio Olga Rodrigues de Moraes von Simson; texto Maria da Glória Gohn; dados quantitativos Renata Sieiro Fernandes; Ilustração Andrés Sandoval, Mariana Zanetti. -- São Paulo : Itaú Cultural, 2007. 96 p. : il. color. ; 21 cm x 24 cm (Rumos Educação Cultura e Arte, 2).
HORN, Cláudia Inês; OLEGÁRIO, Fabiane. As práticas investigativas e o diário de campo na formação do pedagogo em espaços não escolares. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 34, n. 2, p. 265–279, 2020. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5159. Acesso em: 25 mar. 2024.
MARQUES, Mário Osório. Pedagogia – a ciência do educador. Ijui, RS, Ed. UNIJUI, 1996.
SOUSA, Jaqueline Almeida; FERREIRA, Lúcia Gracia. Educação Em Espaços Não Escolares: O Centro de Referência Em Assistência Social (Cras) Como Campo de Desenvolvimento Educacional ou Pedagógico. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 137–153, 2014. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/3984.
Acesso em: 25 mar. 2024.
TORRES, C. A. A política da educação não formal na América Latina. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1992.
UNEMAT – Universidade do Estado de Mato Grosso – Campus universitário de Sinop. PPC Pedagogia 2007 – Arquivo fornecido pela direção do curso.
UNEMAT – Universidade do Estado de Mato Grosso. Campus universitário de Sinop PPC Pedagogia 2014
Disponível em:- http://portal.unemat.br/media/files/1_1_1%20-%20PPC%20de%20Pedagogia%20-%20Sinop.pdf - Acessado em 10 agosto de 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Luiz Muller, Adil Antônio Alves de Oliveira, Hélio Vieira Júnior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".