Pedagogy in non-school environments: A look from teaching and student experiences in Pedagogy training.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2023.E392325

Keywords:

Education, Educator training, Pedagogy, Non-school spaces

Abstract

Abstract: This is a reflection based on perspectives on the training offered in Pedagogy on the theme: Pedagogy in non-school environments. We are talking about a Pedagogy course at a Public University in the state of Mato Grosso-MT. The main objective is to present the teaching experience developed over 15 years, based on the inclusion of this area of ​​knowledge in Pedagogy training, taking as a reference the CNE resolution May 1, 2006. As a data collection method, search the PPC of the course all references to the subject in question, as well as using what we experienced in the internships, together with the Pedagogy students throughout this period. Our main theoretical contributions are Gohn, Torres and Severo. As results, we present the experiences obtained, mainly in religious institutions, civil public institutions in the area of ​​social assistance and small experiments carried out in small businesses, in addition to institutions that support minor offenders or those dependent on some type of addiction. In all situations, we see the role of the pedagogue as an organizer of the educational planning that takes place in these institutions or as someone who monitors and assists in this work.Keywords: Education, Educator training, Pedagogy, Non-school spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Luiz Muller, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Professor do curso de Pedagogia da FACHLIN - Faculdade de Ciências Humanas e Linguagem da Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT- Brasil

    http://orcid.org/0000-0002-0422-9836

    jose.muller@unemat.br

  • Adil Antônio Alves de Oliveira, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Professor do curso de Pedagogia da FACHLIN - Faculdade de Ciências Humanas e Linguagem - Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT-Brasil

    http://orcid.org/0009-0002-8675-4550

    adil.antonio@unemat.br

  • Hélio Vieira Júnior, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Doutor, Professor do curso de Pedagogia da FACHLIN - Faculdade de Ciências Humanas e Linguagem da Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT- Brasil

    https://orcid.org/0009-0000-0435-5392

    heliojr@unemat.br 

References

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

BRASIL, Resolução CNE/CP n.º 1, de 15 de maio de 2006

GADOTT, Moacir. A Questão Da Educação Formal/Não-Formal. – Sion Suiça- Institut International Des Droits De L’enfant (Ide) Droit à l’éducation: solution à tous les problèmes ou problème sans solution? (2005)

Disponível:https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5633199/mod_resource/content/1/eudca%C3%A7%C3%A3o%20n%C3%A3o%20formal_formal_Gadotti.pdf

Acessado aos 25/05/2023

GOHN, Ma da Glória. Educação Não-Formal, Participação da Sociedade Civil E Estruturas Colegiadas Nas Escolas. Não-Fronteiras: Universos Da Educação Não-Formal / prefácio Olga Rodrigues de Moraes von Simson; texto Maria da Glória Gohn; dados quantitativos Renata Sieiro Fernandes; Ilustração Andrés Sandoval, Mariana Zanetti. -- São Paulo : Itaú Cultural, 2007. 96 p. : il. color. ; 21 cm x 24 cm (Rumos Educação Cultura e Arte, 2).

HORN, Cláudia Inês; OLEGÁRIO, Fabiane. As práticas investigativas e o diário de campo na formação do pedagogo em espaços não escolares. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 34, n. 2, p. 265–279, 2020. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5159. Acesso em: 25 mar. 2024.

MARQUES, Mário Osório. Pedagogia – a ciência do educador. Ijui, RS, Ed. UNIJUI, 1996.

SOUSA, Jaqueline Almeida; FERREIRA, Lúcia Gracia. Educação Em Espaços Não Escolares: O Centro de Referência Em Assistência Social (Cras) Como Campo de Desenvolvimento Educacional ou Pedagógico. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 137–153, 2014. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/3984.

Acesso em: 25 mar. 2024.

TORRES, C. A. A política da educação não formal na América Latina. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1992.

UNEMAT – Universidade do Estado de Mato Grosso – Campus universitário de Sinop. PPC Pedagogia 2007 – Arquivo fornecido pela direção do curso.

UNEMAT – Universidade do Estado de Mato Grosso. Campus universitário de Sinop PPC Pedagogia 2014

Disponível em:- http://portal.unemat.br/media/files/1_1_1%20-%20PPC%20de%20Pedagogia%20-%20Sinop.pdf - Acessado em 10 agosto de 2023.

Published

2024-04-19

How to Cite

MULLER, José Luiz; OLIVEIRA, Adil Antônio Alves de; VIEIRA JÚNIOR, Hélio. Pedagogy in non-school environments: A look from teaching and student experiences in Pedagogy training. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 39, n. 1, p. e392325, 2024. DOI: 10.30681/21787476.2023.E392325. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/12449. Acesso em: 23 feb. 2025.