Learnings and Strategies of Resistance in the Coordination of Indigenous School Education at the Secretariat of Education in Tangará da Serra-MT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/rtakaa.v3i1.14497

Keywords:

Haliti-Paresi, Indigenous School Education, Coordination, Resistance

Abstract

This article reflects on the role I assumed, as Haloti, an Indigenous teacher, in the Coordination of Indigenous School Education at the Municipal Secretariat of Education in Tangará da Serra. The objective is to present an experience rooted in community decision-making and active listening, particularly in the production of specific didactic support materials that contribute to the specific and intercultural education of the Haliti-Paresi students. For the development of this administrative work, we highlight that listening to the community and understanding their educational and training needs was paramount for carrying out training sessions with teachers. Thus, we relied on the collaboration of the State University of Mato Grosso (UNEMAT), via the Intercultural Indigenous Faculty, the Postgraduate Program in Teaching in an Intercultural Indigenous Context, and directly through the Center for Amerindian Languages (CLAM). It is important to emphasize that the administrative actions of this coordination office constitute a significant challenge, but also a path for Haliti-Paresi leadership in the construction of specific materials, as well as an act of resistance in being present and occupying a position within the secretariat. The aim is to serve Haliti policy, culture, and science, while simultaneously maintaining intercultural dialogue with other forms of knowledge. This, ultimately, means providing an education that meets the desires and needs of the Haliti-Paresi people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Nilce Zonizokemairô, Secretaria Municipal de Educação de Tangará da Serra - MT

    Mestre em Ensino em Contexto Indígena Intercultural - PPGECII-UNEMAT

    Professora e Coordenadora das Escolas Indígenas Haliti Paresi em Tangará da Serra - MT

References

ANGELO, Francisca Navantino Pinto de. Educação Escolar entre os Povos Indígenas de Mato Grosso: Cinco casos, cinco estudos. (Tese de Doutorado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Museu Nacional) UNB- Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2018.

BANIWA, Gersem Luciano. Movimentos e políticas indígenas no Brasil contemporâneo. Revista Tellus, (12), 127–146. 2014. Disponível: https://doi.org/10.20435/tellus.v0i12.136.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para Escolas Indígenas. Brasilia-MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ Constituiçao.htm

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.

KAMBEBA, Márcia Wayna. Literatura indígena: da oralidade à memória escrita. In DORRICO, Julie; DANNER, Leno Francisco; CORREIA, Heloisa Helena Siqueira; DANNER, Fernando (Orgs.) Literatura indígena brasileira contemporânea: criação, crítica e Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2018.

PARESI, Edicléia, PAES, Helena Rodrigues, TRAVESSINI, Neodir Paulo. Liderança tradicional Haliti Paresi: O que nos ensinou João Arrezomãe sobre a educação. Revista Taka’a, Barra do Bugres (MT), v. 1, e2023010, ISSN: 2965-6796, 20233. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/rtakaa/article/view/12567/8510

SOUSA, Fernanda Brabo. Territórios etnoeducacionais e educação escolar indígena: percepções, reflexões e apropriações a partir de um pensar emocional ameríndio. X ANPED SUL, Florianópolis, outubro de 2014.

ZONIZOKEMAIRO, Nilce & FERREIRA, Waldinéia Antunes de Alcântara. Possibilidades de contribuições da educação escolar indígena no fortalecimento do Zerati – Haliti Paresi In Revista de Comunicação Científica – RCC, Jan./Maio, Vol. I, n. 7, pgs. 80-89, 2021. ISSN 2525-670X. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/RCC/index

Published

2025-11-28

How to Cite

Zonizokemairô, N. (2025). Learnings and Strategies of Resistance in the Coordination of Indigenous School Education at the Secretariat of Education in Tangará da Serra-MT. Revista Taka’a, 3(1), e2025012. https://doi.org/10.30681/rtakaa.v3i1.14497