Between roads and trails that lead us to find indigenous peoples
Keywords:
Indigenous Peoples, Culture, RightsAbstract
In this text we report two experiments with distinct indigenous peoples in April 2015. The first was the participation in the event called Indigenous Intercultural Week Terena of Mato Grosso, on which had the participation of the Terena people, Kayapo and Panará; the second was to hold a workshop on indigenous rights, held in the village Teles Pires, the Munduruku people where people participated: Apiaká, Kaiaby, Munduruku and Rikbastsa. These were of reflection and learning moments, allowing the participation and the right to express their opinions in the group.
Downloads
References
AZINARI, A. P. da Silva. Interculturalidade e o desenvolvimento profissional docente no contexto das diferenças culturais. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 38, n.2, p. 59-74, 2023. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/10991. Acesso em: 4 maio 2024.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasilia, 1988.
KUPONODEPÁ. Jairton e FERREIRA, Waldinéia Antunes de Alcântara. A roça tradicional: aspectos da ancestralidade e pedagogia Balatiponé-Umutina na etnomatemática. Revista Taka’a, 1, e3923005. 2023. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/rtakaa/article/view/12452.
RIBEIRO, Jucileide Alves; SILVA, Jane Amorim da; BIANO, Jenilson de Aguiar; ZART, Laudemir Luiz. Pedagogia do trabalho e a educação do campo: os arranjos entre currículo e saberes locais. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 39, n. 1, p. e392309, 2023. DOI: 10.30681/21787476.2023.E392309. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11564. Acesso em: 15 maio. 2024.
ZOIA, A.; MENDES, M. Alguns aspectos da luta pela efetivação do direito à autodeterminação do Povo Indígena Paiter Suruí: a educação, a cultura e a terra. Revista da Faculdade de Educação, v. 33, n. 1, p. 247-268, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.30681/21787476.2020.33.247268. Acesso em: 11 mar. 2024.
ZOIA, Alceu. A Comunidade indígena Terena do norte de Mato Grosso: infância, identidade e educação. 2009. Tese (Doutorado em Educação) Universidade Federal de Goiás. Programa de Pós-Graduação em Educação, Goiânia, 2009. 246f.