RELATIONS BETWEEN NEIGHBORHOOD, INSTITUCIONAL EXPECTATION, AND INTRASCHOOL PRACTICES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2021.36.6587

Keywords:

sociology of education, , territory effects, institucional expectations, intraescolares practices

Abstract

: This research contributes to studies in the field of Sociology of Education that seek to understand the possible inequalities in the teaching-learning process of students in territories with a high concentration of poverty (ALVES, FRANCO, RIBEIRO, 2008). The aim was to investigate the expectations of managers and teachers about student learning. The research was carried out in four municipal schools of Rio de Janeiro, located in a territory with poverty concentration, in the North Zone of this city. The qualitative research methodology comprehended semi-structured interviews with managers and teachers, classroom observation, and observation of the fourth Class Council in one of the schools. The results stated an association between the expectations of managers and teachers about the students’ continuity of schooling with the perceptions that these professionals presented concerning the students’ place of residence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Regina Lucia Fernandes Albuquerque, Universidade Federal de Minas Gerais

    Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), 
    Professora da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Contato: albuquerquerlf@gmail.com ORCID: 0000-0001-9240-6144 

References

ALVES, F.; FRANCO, F. C.; RIBEIRO, L. C. Q. Segregação Residencial e Desigualdade Escolar no Rio de Janeiro. In: RIBEIRO, L. C. Q.; KAZTMAN (orgs.) A cidade contra a escola?: Segregação urbana e desigualdades educacionais em grandes cidades da América Latina. Rio de Janeiro: Letra Capital; Montevidéu: Ippes, 2008. p. 91-118.

BECKER, Howrad. S. Outsiders: estudos de sociologia do desvio. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BROOKE, Nigel e SOARES, José Francisco (orgs). Pesquisa em Eficácia Escolar: origens e trajetórias. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

CHRISTOVÃO, A. C. A vizinhança importa: desigualdades e educação no Morro do Cantagalo, 128f. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Planejamento Urbano e Regional). IPPUR, UFRJ, 2009.

GALSTER, George C. & KILLEN, Sean P. The Geography of Metropolitan Opportunity: a reconnaissance and conceptual framework. IN: Housing Policy Debate. Fannie Mae, vol 6, issue 1, 1995, p 7-43. Disponível em: https://www.innovations.harvard.edu/sites/default/files/hpd_0601_galster2.pdf. Acesso em: 29/03/2020.

GAMORAN, A. An Organizational Analysis of the Effects of Ability Grouping. American Educational Research Journal, v.32, n.4, 1995, p.687-715. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1163331?seq=1. Acesso em 25/01/2020.

GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: LTC, 1988.

GASKELL, G; BAUER, M. W. Para uma prestação de contas públicas: além da amostra, da fidedignidade e da validade. In: Pesquisa Qualitativa com Texto, Imagem e Som: um manual prático. 7 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, , 2008, p 470-490.

JENCKS, C.; MAYER, S. Residential Segregation, Job Proximity, and Black Job Opportunities. In: LYNN, L. E. ; McGEARY, M. G. H. (eds) Inner-City Poverty in the United States. Washington, D. C.: National Academy Press, 1990.

KOSLINSKI, M. C., LASMAR, C. e ALVES, F. Observatório educação e cidade: algumas hipóteses sobre a relação território e oportunidades educacionais. Revista Eletrônica de estudos urbanos e regionais, n.8, ano 3, março de 2012, p 8-20. Disponível em: http://emetropolis.net/system/edicoes/arquivo_pdfs/000/000/009/original/emetropolis_n08.pdf?1447896327. Acesso em: 29/03/2020.

PAULA, Gustavo Bruno de e NOGUEIRA, Maria Alice. Desigualdades socioespaciais e escolhas escolares. In: Educação- Revista do Centro de Educação da UFSM, v. 43, n 1, jan/março 2018, p 55-74. Disponível em:https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/30037/pdf. Acesso em: 29/03/2020.

RIST, RAY C. Student Social Class and Teacher Expectations: the self-fulfilling prophecy in guetto education. In: Harvard Educacional Review. Vol 40, n°3, August, 1970, p 411-451.

___________. On Understanding the Process of Schooling: Contributions of Labeling Theory. In J. Karabel, & A. H. Halsey (Eds.), Power and Ideology in Education. New York: Oxford University Press, 1977, p 292-305.

ROSENTHAL, R. & JACOBSON. Pygmalion in the classroom: teacher expectation and pupils’ intellectual development. New York: Holt, Rinehart and Winston, Inc, 1968.

SÁ EARP, Maria de Lourdes. A cultura da repetência em escolas cariocas. Ensaio: aval.pol.publi.educ. Educ., Rio de Janeiro, v. 17, n. 65, out./dez, 2009 p. 613-632. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v17n65/v17n65a4.pdf. Acesso em: 29/03/2020.

SILVA, Roberta Lemos Gadelha da. A Maré e seus complexos: desvelando o micro território da Favela MacLaren. Orientadora: Joviana Quintes Avanci. Coorientadora: Renata Pesce Dissertação (Mestrado) – Fundação Oswaldo Cruz, Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Rio de Janeiro, 2016.

SIROTA, Régine. A escola Primária no Cotidiano. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

SMALL, M. L. Villa Victoria: the transformation of social capital in a Boston barrio. University of Chicago Press, 2002.

SMALL, L.M.; NEWMAN, E. Urban poverty after the truly disadvantaged: the rediscovery of family, neighborhood, and culture. Annual Review of Sociology, Palo Alto, v. 27, 2001 p. 23-45.

VALLADARES, Licia do Prado. A gênese da favela carioca: a produção anterior as Ciências Sociais. Revista Brasileira de Ciências Sociais v15, n 44, 2000, p 05-34.

_________________________. A invenção da favela: do mito de origem à favela.com. Rio de Janeiro: FGV, 2005.

WILSON, W. The Truly Disadvantagement. Chicago e Londres: The University of Chicago Press, 1987.

ZUCCARELLI, Carolina. A cidade contra a escola? Segregação urbana e desigualdades educacionais em grandes cidades da América Latina. Revista Eure, Vol. XXXVI, n° 108, agosto 2010, p 161-164. Disponível em: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0250-71612010000200009. Acesso em: 29/032020.

Published

2022-07-19

Issue

Section

ARTIGO

How to Cite

RELATIONS BETWEEN NEIGHBORHOOD, INSTITUCIONAL EXPECTATION, AND INTRASCHOOL PRACTICES. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 36, n. 2, p. 65–87, 2022. DOI: 10.30681/21787476.2021.36.6587. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/5739.. Acesso em: 4 jul. 2024.

Similar Articles

41-50 of 407

You may also start an advanced similarity search for this article.