Production of pedagogical materials (teaching) in indigenous schools: a partnership between universities and villages

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/faed.v40i.12577

Keywords:

Indigenous knowledge, Teaching materials, Indigenous school education

Abstract

This text intends to discuss the production of pedagogical and/or “didactic” materials for indigenous schools through collaborative work coordinated by teachers and with the participation of the entire village community. In other words, these are productions created based on the functionality of the “Indigenous Knowledge at School Action Project” (ASIE), a continuing education extension project that made it possible to bring universities closer to the indigenous villages and indigenous peoples participating in the project. The discussion of the extension project is anchored within the research project “Indigenous knowledge at school: research and collaborative production of teaching materials in villages”, which has the support of the Mato Grosso State Research Support Foundation – FAPEMAT. Therefore, the objective of this article is to evaluate in reflective processes what indigenous teachers feel and/or evaluate the ASIE, considering its specificities. The direct collaborators in this evaluation were the coordinators of ASIE Sinop-Juara. Methodologically we used collaborative qualitative research with semi-structured interviews, via messaging applications and as results we can state that the materials produced in the villages have highlighted indigenous protagonism and generated empowerment for everyone involved.

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Author Biographies

  • Waldineia Antunes de Alcântara Ferreira, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Graduada em Licenciatura em Pedagogia e Ciências Biológicas (UNEMAT). Professora da Faculdade Indígena Intercultural (FAINDI) da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) e dos Programas de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) e em Ensino em Contexto Intercultural Indígena (PPGECII). e-mail: waldineiaferreira@unemat.br  https://orcid.org/0000-0001-5949-7590

  • Alceu Zoia, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Possui graduação em Filosofia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1990) e mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (2000), Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Goiás(2009) e Pós Doutorado pele Universidade Federal do Paraná (UFPR). Atualmente é professor adjunto da Universidade do Estado de Mato Grosso, atuando em diversos cursos e é professor do Programa de Pós-Graduação - PPGEDU/UNEMAT orientando na Linha de Pesquisa Educação e Diversidade.  Líder do Grupo de Pesquisa Educação e Diversidade no contexto da Amazônia Legal Matogrossense e faço parte da Rede Internacional de Pesquisadores sobre Povos Originários e Comunidades Tradicionais - RedeCT

  • Elizabeth Rezende Almeida, Secretaria Municipal de Educação de Sinop/MT

    Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso. Professora de Rede Municipal de ensino de Sinop/MT  e-mail: elizabetyalmeida@hotmail.com https://orcid.org/0009-0009-4623-3495

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Published

2024-06-17

How to Cite

FERREIRA, Waldineia Antunes de Alcântara; ZOIA, Alceu; ALMEIDA, Elizabeth Rezende. Production of pedagogical materials (teaching) in indigenous schools: a partnership between universities and villages. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 40, p. e402404, 2024. DOI: 10.30681/faed.v40i.12577. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/12577. Acesso em: 1 apr. 2025.