Production of pedagogical materials (teaching) in indigenous schools: a partnership between universities and villages
DOI:
https://doi.org/10.30681/faed.v40i.12577Keywords:
Indigenous knowledge, Teaching materials, Indigenous school educationAbstract
This text intends to discuss the production of pedagogical and/or “didactic” materials for indigenous schools through collaborative work coordinated by teachers and with the participation of the entire village community. In other words, these are productions created based on the functionality of the “Indigenous Knowledge at School Action Project” (ASIE), a continuing education extension project that made it possible to bring universities closer to the indigenous villages and indigenous peoples participating in the project. The discussion of the extension project is anchored within the research project “Indigenous knowledge at school: research and collaborative production of teaching materials in villages”, which has the support of the Mato Grosso State Research Support Foundation – FAPEMAT. Therefore, the objective of this article is to evaluate in reflective processes what indigenous teachers feel and/or evaluate the ASIE, considering its specificities. The direct collaborators in this evaluation were the coordinators of ASIE Sinop-Juara. Methodologically we used collaborative qualitative research with semi-structured interviews, via messaging applications and as results we can state that the materials produced in the villages have highlighted indigenous protagonism and generated empowerment for everyone involved.
Downloads
References
AZINARI, A. P. da Silva. Interculturalidade e o desenvolvimento profissional docente no contexto das diferenças culturais. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 38, n.2, p. 59-74, 2023. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/10991. Acesso em: 4 maio 2024.
BHABHA, Homi K.O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Editora Brasiliense, 2002.
FERREIRA, Waldineia Antunes de Alcântara. Educação Escolar Indígena na Terra Indígena Apiaká-Kayabi em Juara-MT: Resistências e desafios. Tese (Doutorado em Educação) -Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
GOMES, Rosangela Moreira. ZOIA, Alceu. Educação escolar indígena e a produção de material didático específico. Eventos Pedagógicos, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 240–264, 2021. DOI: 10.30681/reps.v12i1.10321. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/reps/article/view/10321. Acesso em: 26 maio de 2024.
G1. Presidente de Portugal fala em reparação ao Brasil por escravidão; entenda o que significa na prática. G1 Globo. 24 abr. 24. Mundo. Acesso em 25 abr. de 2024. Disponível em: Presidente de Portugal fala em reparação ao Brasil por escravidão; entenda o que significa na prática | Mundo | G1 (globo.com)
LACERDA, Fábio Henrique de Souza. Conectando raízes: a importância do projeto ‘Ação Saberes Indígenas’ no currículo escolar. Revista Taka’a, [S. l.], v. 1, p. e3923006, 2023. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/rtakaa/article/view/12383. Acesso em: 1 jun. 2024.
KUPONODEPÁ. Jairton; FERREIRA, Waldinéia Antunes de Alcântara. A roça tradicional: aspectos da ancestralidade e pedagogia Balatiponé-Umutina na etnomatemática. Revista Taka’a, 1, e3923005. 2023. https://periodicos.unemat.br/index.php/rtakaa/article/view/12452 Acesso em 26 de maio de 2024.
NOTÍCIAS, Povos tradicionais. Daniel Munduruku: “Os povos indígenas são a última reserva moral dentro desse sistema”. Amazônia Org. 18 de out. de 2021. Acesso em 25 de abr. de 2024. Disponível em: https://amazonia.org.br/2021/10/daniel-munduruku-os-povos-indigenas-sao-a-ultima-reserva-moral-dentro-desse-sistema/
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, v. 233, 2005.
RIBEIRO, Jucileide Alves; SILVA, Jane Amorim da; BIANO, Jenilson de Aguiar; ZART, Laudemir Luiz. Pedagogia do trabalho e a educação do campo: os arranjos entre currículo e saberes locais. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 39, n. 1, p. e392309, 2023. DOI: 10.30681/21787476.2023.E392309. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/11564 Acesso em: 15 abril 2024.
RODRIGUES, Fabrício César da Costa; TEMBÉ, Magno Kamiran Oliveira Souza. Educação Indígena e Resistência: Impacto nas políticas públicas educacionais e curricular. Inter-Ação. Goiânia – GO, V. 47, Nº 3, p. 1101 – 1117, set/dez. 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/105216/ia.v4.i3.73435.
SANTOS, Elizabeth Angela; KATO, Danilo. Cosmopercepção indígena: a língua originária como resistência. Revista de Comunicação Científica –RCC, maio/ago. vol. I, n. 15, p. 22-32, 2024, ISSN 2525-670X
SIQUEIRA, Elizabeth Madureira. História de Mato Grosso. 2ª Edição. Cuiabá, MT: Editora Entrelinhas, 2017, p. 64.
ZOIA, Alceu; TAPIRAPÉ, Taroko Edimundo. Desenho e escrita no mundo da criança Apyãwa: práticas pedagógicas interculturais. Revista Taka’a, [S. l.], v. 1, p. e2023001, 2023. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/rtakaa/article/view/11718. Acesso em: 26 maio. 2024.
ZOIA, Alceu; RONDON, Micael Turi. Conhecimento tradicional e produção de materiais didáticos para o fortalecimento das línguas indígenas em Mato Grosso (Brasil). Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 39, 61-73. DOI:10.7179/PSRI_2021.39.04 (2021).
ZOIA, Alceu; MENDES, Matilde. Alguns aspectos da luta pela efetivação do direito à autodeterminação do Povo Indígena Paiter Suruí: a educação, a cultura e a terra. Revista da Faculdade de Educação, v. 33, n. 1, p. 247-268, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.30681/21787476.2020.33.247268. Acesso em: 11 mar. 2024.
WALSH, Catherine. Interculturalidade e decolonialidade do poder um pensamento e posicionamento “outro” a partir da diferença colonial. Revista Eletrônica da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Disponível: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/revistadireito/article/view/15002
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Waldineia Antunes de Alcântara Ferreira, Alceu Zoia, Elizabeth Rezende Almeida

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".