Traditional leadership Haliti Paresi: What João Arrezomãe taught us about intercultural education

Authors

Keywords:

Indigenous school education, Intercultural Education, Haliti people, Traditional Leadership

Abstract

The Haliti people, traditional inhabitants of the Brazilian Center-West, have their history marked by the arrival of colonizers who, little by little but aggressively, invade lands and seek to transform indigenous culture. In tireless work to defend his people and territory, João Arreomãe stood out as the great leader of his people and also of other Brazilian indigenous peoples, working in discussions and propositions that culminated in legislation guaranteeing indigenous rights. This work aims to give visibility to the teachings of the great leader Haliti Paresi, regarding the role of indigenous school education in Paresi villages in Tangará da Serra-MT in the sense of valuing ancestral culture. Based on interviews with the leader himself, with indigenous teachers, as well as with people who lived with João Arrezomãe, we sought to record what lessons he left behind for the functioning of school education in indigenous lands in order to value the traditional culture of its people. There is then a record of the value of the Haliti Paresi cultural tradition as part of routine and school activities in order to leave to future generations the importance of valuing the ancestral roots of our people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Edicléia Paresi, Secretaria Municipal de Educação de Tangará da Serra-MT

    Mestre em Educação Intercultural Indígena pela UNEMAT-Universidade do Estado de Mato Grosso, professora da rede municipal de educação da Secretaria Municipal de Educação de Tangará da Serra-MT, Brasil, residente na Aldeia Kamãe, Terra Indígena Paresi, Tangará da Serra-MT-BR. Endereço para correspondência: SEMEC, Avenida Brasil, 2351-N, Jardim Europa, Tangará da Serra-MT-BR, CEP 78300-901  ORCID: https://orcid.org/0009-0005-4195-1982

    Lattes: http://lattes.cnpq.br/2710890512752313. E-mail: paresiedicleia669@gmail.com

  • Maria Helena Rodrigues Paes, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Doutora em Educação pela UFRGS-Universidade Federal do Rio Grande do Sul, docente da UNEMAT- Universidade do Estado de Mato Grosso, em Tangará da Serra-MT, Brasil. Endereço para correspondência: Rodovia MT 240, Km 15, Lote 18, Caixa Postal 238, Tangará da Serra-MT-BR, CEP 78307-899. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1470-9366.

    Lattes: http://lattes.cnpq.br/3798997869610558 E-mailninhapaes@unemat.br

  • Neodir Paulo Travessini, Universidade do Estado de Mato Grosso

    Doutor em Educação pela UFRGS-Universidade Federal do Rio Grande do Sul, docente da UNEMAT-Universidade do Estado de Mato Grosso, em Tangará da Serra-MT, Brasil. Endereço para correspondência: Rua Antônio R. Rocha-N, número 271, Jardim Tanaka, Tangará da Serra-MT-BR, CEP 78302-076. ORCID: https://orcid.org/0009-0009-7227-7205.

    Lattes: http://lattes.cnpq.br/3558994115170266. E-mail: neodir@unemat.br

References

CABIXI, Daniel Matenho. A questão indígena. Cuiabá: Centro de Documentação Terra e Índio, 1984.

FERREIRA, Lucimar Luiza. Histórias em quadrinhos nas aulas de língua portuguesa na FAINDI. Revista Taka’a, Barra do Bugres, MT, v.1, n.1, p 1-17, 2023. Disponível em https://periodicos.unemat.br/index.php/rtakaa/article/view/11894. Acesso em 26 maio, 2024.

LACERDA, Fábio Henrique de Souza. Conectanto raízes: a importância do projeto ‘Ação Saberes Indígenas’ no currículo escolar. Revista Taka’a, Barra do Bugres, MT, v.1, n.1, p 1-12, 2023. Disponível em https://periodicos.unemat.br/index.php/rtakaa/article/view/12383. Acesso em 25 de maio, 2024.

PAES, Maria Helena Rodrigues. Na Fronteira: Os atuais dilemas da escola indígena em aldeias Paresí de Tangará da Serra-MT, num olhar dos Estudos Culturais. Dissertação de Mestrado. PPGE. UFRGS. 2002.

PEGGION, Edmundo Antonio. Educação e Diferença: a formação de professores indígenas em Mato Grosso. Brasília: Em Aberto, v. 20, n. 76. p.44-53, 2003. Disponível em https://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2586/2324. Acesso em 25 de maio, 2024.

PINTO DE ANGELO, Francisca Novantino. Educação escolar entre os povos indígenas de Mato Grosso: Cinco casos, cinco estudos. Tese de Doutorado apresentada à UFRJ, 2018.

TRAVESSINI, Neodir Paulo. (2002). A questão da educação no contexto da modernidade e da civilização indígena. Dissertação de Mestrado. PPGE. UFRGS. 2002.

Published

2024-06-07

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Traditional leadership Haliti Paresi: What João Arrezomãe taught us about intercultural education. (2024). Revista Taka’a, 1, e2023010. https://periodicos.unemat.br/index.php/rtakaa/article/view/12567

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.