Human formation and humanizing education in the emancipatory perspective in proeja: a propositional dialogue through the circles of culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30681/21787476.2022.37.143154

Keywords:

conception of human being, human relations, ontological vocation, circles of culture

Abstract

This article tries to problematize the integral human formation, about wich the emancipation of human beign is discussed in a social scope, trough the reading circles pedagogic praxis, themed by the generator words: “conception of men, ontological vocacion, human relations”. This has been made with a group from National Program of Basic Education to Vocational Education for Young People and Adults - PROEJA from a public state school in an urban “quilombo” in Salvador da Bahia, Brazil. We utilize the theoretical fundamentals as explained by skme authors, such as Gramsci and Freire, in order to think about about an humanizing education in a emancipatory perspective. By contextualizng action-reflexion of circular dialogues, we present a dialogical analysys, inserted into qualitative research, that has revealed the importance of creating a pedagogic structure that promotes an education supported by historical, political and cultural sensitivity.

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Author Biographies

  • Joana Lopes Vieira, Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia

    Doutora em Educação pelo PPGE da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. Bolsita CNPq (2014-2018). Pedagoga - Direção Geral de Educação, Lisboa, Portugal. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa HCEL: Hsitória da Cultura Corporal, Educação, Esporte, Lazer e Sociedade. Salvador, Bahia, Brasil.

  • Maria Cecília de Paula Silva, Faculdade de Educação Universidade Federal da Bahia

    Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. Departamento de Educação Física. Coordenadora do Grupo de Pesquisa HCEL: Hsitória da Cultura Corporal, Educação, Esporte, Lazer e Sociedade.Bolsista CAPES – Estágio Sênior- Université de Strasbourg (2015-2016). Salvador, Bahia,Brasil.

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Published

2022-11-25

Issue

Section

ARTIGO

How to Cite

Human formation and humanizing education in the emancipatory perspective in proeja: a propositional dialogue through the circles of culture. Revista da Faculdade de Educação, [S. l.], v. 37, n. 1, p. 143–154, 2022. DOI: 10.30681/21787476.2022.37.143154. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/6351.. Acesso em: 14 nov. 2024.

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