Human formation and humanizing education in the emancipatory perspective in proeja: a propositional dialogue through the circles of culture
DOI:
https://doi.org/10.30681/21787476.2022.37.143154Keywords:
conception of human being, human relations, ontological vocation, circles of cultureAbstract
This article tries to problematize the integral human formation, about wich the emancipation of human beign is discussed in a social scope, trough the reading circles pedagogic praxis, themed by the generator words: “conception of men, ontological vocacion, human relations”. This has been made with a group from National Program of Basic Education to Vocational Education for Young People and Adults - PROEJA from a public state school in an urban “quilombo” in Salvador da Bahia, Brazil. We utilize the theoretical fundamentals as explained by skme authors, such as Gramsci and Freire, in order to think about about an humanizing education in a emancipatory perspective. By contextualizng action-reflexion of circular dialogues, we present a dialogical analysys, inserted into qualitative research, that has revealed the importance of creating a pedagogic structure that promotes an education supported by historical, political and cultural sensitivity.
Downloads
References
ARROYO, M. Outros sujeitos, Outras Pedagogias. 2ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
BRANDÃO, C. R. O jogo das palavras-semente: e outros jogos para jogar com palavras. São Paulo: Cortez, 2015.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Educação e mudança. 14ª Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1979.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 21ª Ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30 Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FRIGOTTO, G.; et al. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012.
GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere. Tradução de Carlos Nelson Coutinho com a colaboração de Luiz Sergio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, v. 1, 1999.
KEIM, E., J. Humanização e Educação em Freire e Lukács. Atos de pesquisa em educação - PPGE/ME FURB ISSN 1809-0354 v. 6, n. 2, p. 300-321, mai./ago.2011.
Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/2572/1706. Acesso em: 20 out de 2017.
VERÓN, E. A produção de sentidos. São Paulo: Cultrix: Ed. Da Universidade de São Paulo, 1980.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Joana Lopes Vieira, Maria Cecília de Paula Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".