Expectations of public high school students in relation to access and permanence in higher education
DOI:
https://doi.org/10.30681/21787476.2022.38.105122Keywords:
Public High School, Access and Permanence, University education, Popular ClassesAbstract
It aims to analyze the expectations and difficulties of public high school students in relation to
access and permanence in higher education. Qualitative and quantitative, the research took place through
the application of a questionnaire with 27 questions, in three classes of the 3rd grade of high school, in the
day and night shifts. The total number of participants was 67 students, which corresponds to about 80% of
the students who were attending classes. When the public school student chooses to continue his studies, he
encounters some barriers, such as: lack of access policies and unpreparedness to perform entrance exams /
ENEM, lack of financial condition to continue his studies. For these conditions to be resolved, it is necessary
to improve the quality of education at the secondary level, as well as, maintain and propagate the conditions
of access and permanence
Downloads
References
ABRANTES, Pedro. Os sentidos da escola: identidades juvenis e dinâmicas de escolaridade. Oeiras: Celta, 2003.
ALTHUSSER, L. Aparelhos Ideológicos do Estado: nota sobre aparelhos ideológicos do Estado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1985.
ANDRADE, Cibele Yahn de. Acesso ao ensino superior no Brasil: equidade e desigualdade social. Disponível em: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/artigos/acesso-ao-ensino-superior-no-brasil-equidade-e-desigualdade-social. Acesso em: 22 Jul. 2020.
ARTES, Amélia; UNBEHAUM, Sandra. As marcas de cor/raça no ensino médio e seus efeitos na educação superior brasileira. Educ. Pesqui. 47 • 2021 • https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147228335
ÁVILA, Rebeca Contrera; PORTES, Écio Antônio. A tríplice jornada de mulheres pobres na universidade pública: pobres na universidade pública: pobres na universidade pública: trabalho doméstico trabalho doméstico, trabalho, trabalho remunerado e estudos. Estudos Feministas, Florianópolis, 20(3): 384, setembro-dezembro/2012 https://doi.org/10.1590/S0104-026X2012000300011
BARDAGI, M. P.; HUTZ, C. S. Apoio parental percebido no contexto da escolha inicial e da evasão de curso universitário. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Florianópolis, v. 2, n. 9, p.31-44, 2008.
BARROS, Aparecida da Silva Xavier. Expansão da educação superior no brasil: limites e possibilidades. Campinas: Educ. Soc, v. 36, n. 131, 2015.
BASTOS, Juliana Curzi. Efetivação de escolhas profissionais de jovens oriundos do ensino público: Um olhar sobre as trajetórias. Revista Brasileira de Orientação Profissional, São Paulo, 2005.
BENTO, Andréa Aparecida et al. Políticas de cotas raciais: conceitos e perspectivas. Ensaios pedagógicos. Revista Eletrônica do Curso de Pedagogia das Faculdades OPET ISSN 2175-1773– Dezembro de 2016.
BAUDELOT, C. & ESTABLET, R. L’École capitaliste en France. Paris: Librairie François Maspero, 1971
BOURDIER, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Lisboa, 1970.
BRAGA, M. J.; XAVIER, F. P. Transição para o ensino superior: aspiração dos alunos do ensino médio de uma escola pública. Educar em Revista, Curitiba, v. 62, p.245-259, 2016.
CARVALHO, M. M.; WALTENBERG, F. D. Desigualdade de oportunidades no acesso ao ensino superior no brasil: uma comparação entre 2003 e 2013, Economia Aplicada, v. 19, n. 2, 2015.
CHARLOT, Bernart. O sujeito e a relação com o saber. In: BARBOSA, Raquel Lazzari L. (Org.) Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 2003.
CRESWELL, J. W.; CLARK, V. L. Pesquisa de métodos mistos. Porto Alegre: Penso, 2007.
CRUZ, Emerson Luiz Carvalho. Licenciando da UNEB campus IV: Condições socioeconômicas, culturais e pedagógicas, Jacobina, 2020.
DEMO, Pedro. Educação e Desenvolvimento: mito e realidade de uma relação possível e fantasiosa. Campinas, SP: Papirus, 1999 (Coleção Papirus Educação).
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1974.
FREITAS, Mariana Gonçalves Pêsso et al. Os desafios da entrada e permanência da Universidade por estudantes da classe trabalhadora. Xxi Encontro Latino Americano de Iniciação Científica, Xvii Encontro Latino Americano de Pós-graduação e VII Encontro de Iniciação à Docência – Universidade do Vale do Paraíba., São José dos Campos, p.1-6, 2627 out. 2017.
GOMES, W. B.; SPARTA, M. Importância Atribuída ao Ingresso na Educação Superior por Alunos do Ensino Médio. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, p.45-53, 10 mar. 2005. Semestral.
GUARNIERI, F. V.; SILVA, L. L. M. Ações afirmativas na educação superior: rumos da discussão nos últimos cinco anos. Psicologia e Sociedade, Porto Alegre, v. 19 n. 2, p. 70-78, 2007.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Ocupação formal cai, mas proporção de assalariados com diploma cresce em 2016, Editoria: Estatísticas Sociais, 2016. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/ Acesso em: 22 Jul. 2020.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese de Indicadores Sociais 2018, Editoria: Estatísticas Sociais, 2018. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/ Acesso em: 20 Jul. 2020.
KRAINSKI, Luiza Bittencourt. Desafios do ensino superior para estudantes de escola pública: um estudo na UEPG. In: Desafios Do Ensino Superior Para Estudantes De Escola Pública: Um Estudo Na UEPG, Curitiba. Anais Educere, 2015.
KUENZER, Acácia. Por que investigar a relação entre educação e trabalho no Brasil? In: Ensino de 2° grau: O trabalho como princípio educativo. 2. ed. São Paulo: Cortez Editora, 1992. Cap. 1. p. 11-96.
MONT’ALVÃO NETO. Arnaldo Lopo. Tendências das desigualdades de acesso ao ensino superior no brasil: 1982-2010. Educ. Soc., Campinas, v. 35, n. 127, p. 417-441, abr.-jun. 2014.
OFFE, Claus. Trabalho e sociedade: problemas estruturais. Rio de Janeiro: Tempo brasileiro, 1990.
OLIVEIRA, J. F.; BITTAR, M.; LEMOS, J. R. Ensino Superior noturno no Brasil: democratização do acesso, da permanência e da qualidade. Educação Pública, Cuiabá, v. 19, n. 40, p.247-267, maio/ago. 2010.
OLIVEIRA, Antonio Cardoso; CÓSSIO, Maria de Fátima. O atual cenário da educação profissional no Brasil. XI Congresso Nacional de Educação – Educere, Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Curitiba, 2013.
PNAD Educação 2019: Mais da metade das pessoas de 25 anos ou mais não completaram o ensino médio. Agência IBGE Notícias, 16 de julho de 2020. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/28285-pnad-educacao-2019-mais-da-metade-das-pessoas-de-25-anos-ou-mais-nao-completaram-o-ensino-medio. Acesso em 7 abr. 2021.
RANGEL, Mary. Reflexões sobre o trabalho docente: significados do conhecimento, da pesquisa, da representação. In: Educação Brasileira. Brasília, 20: 109-124, 1º sem. 1998.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. São Paulo: Cortez, 1977, 103 p. (Coleção polêmicas do nosso tempo; v. 5)
SALES, Francisco José Lima. Política compensatória de educação profissional para os excluídos do mercado de trabalho. In: VASCONCELOS, José Geraldo; SOUSA, Antonio Paulino de. Educação, política e modernidade. Coleção diálogos intempestivos, 40. Fortaleza, Edições UFC, 2006.
SAMPAIO, Sônia Maria Rocha. Entre a escola pública e a universidade: longa travessia para jovens de origem popular. Salvador, EDUFBA, 2016.
SILVA, Jailson Sousa e. Por que uns e não outros?: Caminhada de jovens pobres para a universidade. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2003
SILVA, A. C. A.; COSTA, A. L. O princípio da igualdade e as cotas raciais no Brasil. 2016.
SOARES, Dulce Helena Penna. A escolha profissional: Do jovem ao adulto. 2ª Edição, São Paulo, Summus editorial, 2002.
SOUZA, Davisson Charles Cangussu; VAZQUEZ, Daniel Arias. Expectativas de jovens do ensino médio público em relação ao estudo e ao trabalho. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 02, p. 409-426, abr./jun. 2015. https://doi.org/10.1590/S1517-97022015041789
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ILMA MARIA FERNANDES SOARES, MAIQUE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".