About the Journal

A revista Educação Cultura e Sociedade - ECS (ISSN 2237-1648), periódico eletrônico com avaliação Qualis/CAPES B1, está vinculada ao Curso de Pedagogia da Faculdade de Ciências Humanas e Linguagem (FACHLIN) da Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT.

O objetivo da revista é constituir-se em canal de divulgação da produção de professores e pesquisadores mestres e doutores  mediante veiculação gratuita e integral dos textos via internet, possibilitando, desta forma, maior circulação, intercâmbio e visibilidade para os estudos publicados no campo educacional, permitindo fácil acesso ao conhecimento científico produzido na atualidade.

Announcements

Current Issue

Vol. 15 No. 3 (2025): Revista Educação Cultura e Sociedade (34. ed.)
					View Vol. 15 No. 3 (2025): Revista Educação Cultura e Sociedade (34. ed.)

Anunciamos com satisfação a 34ª Edição da Revista Educação, Cultura e Sociedade.

Reiteramos os agradecimentos aos autores, revisores e leitores que dignificam a produção e divulgação dos saberes científicos.

Esta edição é composta de onze artigos e duas resenhas.

Desejamos uma excelente leitura e antecipamos agradecimentos pela divulgação do nosso periódico!

Published: 2025-12-20

Artigos

  • THE PRODUCTION OF ANIMATED FILMS AS A TEACHING RESOURCE IN HISTORY EDUCATION: FORMATIVE EXPERIENCES WITH HIGH SCHOOL STUDENTS

    Marcus Vinicius Cordeiro Sampaio, josemeire dias
    1-11
    DOI: https://doi.org/10.30681/ecs.v15i3.14257
  • FROM SOCIOLINGUISTICS TO CYBERCULTURE: Facebook as a space for action and linguistic (re)signification

    Flávia Gonçalves Fernandes, Rozivânia Moreira dos Reis, Jannekelly Alves Franco
    12-23
    DOI: https://doi.org/10.30681/ecs.v15i3.14023
  • TENSIONS IN THE INTERVAL BETWEEN “PERMITTED AND PROHIBITED” IN THE DISCOURSE OF MATHEMATICAL EDUCATION

    Samantha Gouvêa dos Santos Dias, Claudia Glavam Duarte
    24-35
    DOI: https://doi.org/10.30681/ecs.v15i3.14393
  • DIGITAL WORK AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE: Ethical and Social Challenges in the Age of Automation

    Franciely Pereira Moreira, Danielli Araújo Lima
    36-50
    DOI: https://doi.org/10.30681/ecs.v15i3.14065
  • ETHNOMATHEMATICS AND LOCAL KNOWLEDGE: BETWEEN CULTURE, LANGUAGE AND TEACHER TRAINING IN MATHEMATICS TEACHING

    Marilda de Liz Brockveld, Vera Lucia Felicetti
    51-64
    DOI: https://doi.org/10.30681/ecs.v15i3.14064
  • “THE GREAT FATHER”, ÉMILE DURKHEIM: REFLECTIONS ON THE CONTRIBUTIONS OF DURKHEIMIAN SOCIOLOGY TO EDUCATION

    Heittor Luís Alves de Oliveira
    65-74
    DOI: https://doi.org/10.30681/ecs.v15i3.13942
  • RESTORATIVE JUSTICE IN BRAZILIAN SCHOOLS: a literature review

    PATRÍCIA SANTOS, MARLO RENAN ROCHA LOPES
    75-85
    DOI: https://doi.org/10.30681/ecs.v15i3.13909
  • La Salle's pedagogy in the context of modern education

    Clóvis Trezzi, Moyses Romero Borges Oliveira
    86-96
    DOI: https://doi.org/10.30681/ecs.v15i3.13963
  • NARRATIVES OF MASTER'S STUDENTS IN EDUCATION ABOUT LEARNINGXPERIENCES DEVELOPED DURING THEIR TEACHING INTERNSHIP

    Fabrício Oliveira da Silva da Silva, Lécia Carneiro de Oliveira
    97-109
    DOI: https://doi.org/10.30681/ecs.v15i3.13660
  • BETWEEN THE RHETORIC OF “GENDER IDEOLOGY” AND INCLUSION: an analysis of the challenges and possibilities for working on gender and sexuality in Basic Education schools in Brazil

    Helton Gonçalves de Oliveira
    110-119
    DOI: https://doi.org/10.30681/ecs.v15i3.14080
  • COLLECTIVE MEMORY AND QUILOMBOLA CULTURAL IDENTITY: resistance and representation in a context of structural racism

    Jhon Cesar Pereira Moraes
    120-130
    DOI: https://doi.org/10.30681/ecs.v15i3.13979

Resenhas

  • Human formation from a Gadamerian hermeneutical perspective

    Joabe Tavares Pereira
    131-137
    DOI: https://doi.org/10.30681/ecs.v15i3.14348
  • ASSESSMENT IS MORE THAN JUST A GRADE: rethinkingassessment in the school context

    Joelinton Fernando de Freitas, Elaine Bedin Dornellas
    138-145
    DOI: https://doi.org/10.30681/ecs.v15i3.14012
View All Issues