The role of art in teaching: a perspective of waldorf’s pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.30681/21787476.2022.38.89104Keywords:
Waldorf Pedagogy, Art, Rudolf SteinerAbstract
In this work we intend to elaborate reflections regarding the role of art in teaching. Currently, we may even
question what art really is, as we become increasingly distant from it in our contemporary life. This way, we
present a perspective based on Rudolf Steiner’s thoughts over what is and what’s the purpose of art for the
human being. Throughout bibliographic research, we have presented some reflections of the artistic sense
development relevance for Waldorf’s pedagogy, as well as some possibilities of artistic performance, arguing
its strengths in child development. We have come to the conclusion that is necessary to the current human
being to resort to art as a way of self development as an individuality, as well as the necessity of human
consciousness joining the subject becomes increasingly more evident, that is, an integration between human
being and the world.
Downloads
References
BACH JR. J.; MARIN, A. A. A Educação Estética na Pedagogia Waldorf: o imaginário e a paisagem interior. Interfaces da Educação, Parnabaíba, v. 3, n. 8, pp. 19-34, 2012.
CARDOSO, G. M.; ZÁPHAS, R. A arte no processo educacional da rede pública: Análise de possíveis contribuições da Pedagogia Waldorf para a Arte-Educação. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, v. 7, n. 1 – pág. 670-685. Abril, 2021.
HENRIQUES, F. Da génese Geométrica na Composição Artística – Âmbito e Perspectiva Histórica. Convocarte Revista de Ciências da Arte. (FBAUL) Dossiê temático Arte e Geometria, n. 3, set./2016.
LIMA, C. B. Pedagogia Waldorf: A Arte como mediação no processo de ensino-aprendizagem. V CONEDU Congresso Nacional de Educação. Anais. Pernambuco, 2018. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2018/TRABALHO_EV117_MD1_SA17_ID4705_25072018192054.pdf
MARTINS, M. O.; STOLTZ, T. A gratidão, o amor e o dever: a proposta Waldorf. In: LEPRE, R. M.; ALVES, C. P.; BATAGLIA, P. U. R.; ARRUDA, A. C. J. Z. Desenvolvimento Moral e Educação em Valores: Estudos e Pesquisas. Bauru, SP: Gradus Editora, 2021.
PENEDA, J. Kandinsky: da Teosofia à Bauhaus. Convocarte Revista de Ciências da Arte. (FBAUL) Dossiê temático Arte e Geometria, n. 3, set./2016.
ROMANELLI, R. A. Procedimentos artísticos no ensino Waldorf. Rev. Fac. Educação (Universidade do Estado de Mato Grosso), vol. 26, ano, 14, n. 2 p. 177-198, jul/dez 2016.
STEINER, R. Pedagogia, Arte e Moral. Tradução Christa Glass. 1º ed. São Paulo: João de Barro editora, 2008.
__________. Arte e estética segundo Goethe: Goethe como inaugurador de uma estética nova. Tradução Marcelo da Veiga. 4º ed. São Paulo: Antroposófica, 2012.
__________. A educação da criança segundo a Ciência Espiritual. Tradução Rudolf Lanz. 5º ed. São Paulo: Antroposófica, 2012 a.
__________. A arte de educar baseada na compreensão do ser humano. Tradução Maria do Carmo S. Filho Lauretti. 2º ed. São Paulo: Antroposófica: Federação das Escolas Waldorf no Brasil, 2013.
__________. O desenvolvimento saudável do ser humano: uma introdução à pedagogia e à didática antroposóficas. Tradução Rudolf Wiedemann, Rosemarie Schalldach, Jacira Cardoso. 2º ed. São Paulo: Antroposófica: Federação das Escolas Waldorf no Brasil, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maíra de Oliveira Martins
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licença CC-BY-NC
"Revista da Faculdade de Educação adota a licença Creative Commons BY-NC do tipo "Atribuição Não Comercial". Essa licença permite, exceto onde está identificado, que o usuário final remixe, adapte e crie a partir do seu trabalho para fins não comerciais, sob a condição de atribuir o devido crédito e da forma especificada pelo autor ou licenciante".